Răspuns? Întrebare.

sari la comentarii

Notă: Adrian Ciubotaru i-a făcut blog lui Liiceanu. Salut şi susţiu.

Am primit două teme de casă de la două persoane diferite în aceeaşi zi: “Cum vede Darius Groza blogul românesc peste 2 ani?”, m-a-ntrebat primul nenea. Imediat după aceea, o tanti, care s-a luat după primul nenea, m-a somat să-mi pun ca pentru sine altă întrebare – da’ s-o scriu şi să-i dau să vază: „Am (nişte) notorietate, ce mă fac cu ea?” Aşezându-mă în locul cuiva dintr-o sală probabil goală care ar aştepta de la mine să-i lămuresc aceste trebuşoare, m-aş fi pierdut cu siguranţă între atâtea răspunsuri.

Aşa că o să ridic eu altă dilemă de-nceput, mai firească, la care ştiu sigur răspunsul şi apoi o să o iau de acolo cu judecăţile: „Da’ cine dracu’ este ăsta, în primul rând?

Mă numesc Darius Groza. De ce spun asta? Pentru că e probabil prima oară când numele meu înseamnă ceva. Înseamnă ceva pentru că, dacă-l spun, poate-l cunoaşteţi. Dacă nu-l ştiţi – mai bine: înseamnă ceva cu atât mai mult cu cât vă-ntrebaţi (alături de mine, hehe) „Cine-i Darius Groza?”, totuşi continuând să citiţi aceste rânduri, iar eu continuând să le scriu.

Sunt un anonimeni promiţător. Poate, dacă-mi dau mult silinţa, ajung chiar un veritabil nimeni consacrat. Iar primul pas e cel mai greu. Şi, aşadar, îmi creez reputaţie. Sau mi-o dă cineva. Sau îmi cade-n cap sau o găsesc pe jos. Cum vreţi voi, irelevant. O am. O ridic, o scutur de praf, mă uit la ea. Ce fac? Păi, evident, trebuie să-mi folosească, precum orice alt lucru primit pe degeaba. Da, pe degeaba. Trebuia să fi fost tâmpit să-mi fi spetit şalele pentru ea. O duc la nas s-o miros, fac o mutră acră şi-o arunc cât colo? O donez în scopuri caritabile? Scriu acest articol?

Nu. Ştiu exact ce fac cu ea. În primul rând, să-mi intre foarte bine-n cap că e a mea şi nu cumva s-o-mpart. Ba mai mult, nu spun la nimeni. Credeţi că de voi mă tem? Nu, voi n-aveţi „norocul” ăsta. Dar sunt destui care se confruntă cu aceeaşi problemă. Dacă găsesc eu soluţia, ce, îs fraier să le-o zic lor? Ia nu-mi mai poarte toţi de grijă. Era un vechi proverb al unui autor necunoscut dintr-un popor al cărei limbă a murit de mult (nu ştiu cum l-au tradus) şi zicea: când cineva îţi vrea binele, nu ţi-l lăsa luat.

Ah, toată chestia asta de mai sus se vroia un îndreptar. Doream un fel de analiză în derulare, pentru ca mai târziu, alţii… Da’ bine că m-am prins pe parcurs. Aş zice „pe curând”, da’, dacă toate merge conform planului, n-o să ne mai vedem niciodată. Pe voi, prietenii mei cei mai dragi, o să vă uit primii.

Ş-atunci ajungem la cealaltă problemă. Cum văd eu blogosfera de acum în doi ani… Păi, eu mi-o imaginez cu un viitor strălucit: de pe insula mea, care are acoperire wireless pe toată suprafaţa ei. Care-i problema? Întrebarea se referea la mine.

Da’, uite, las cocktailul jos şi fac o concesie: prima dată tre’ să zic ce cred eu că-i dânsul un blog. Eu consider doar cele asumate personal a fi bloguri. Desigur, pe diverse direcţii, când, de exemplu, persoana mea e un jurnalist, un om politic, un cetăţean sau un puţă, ca mine. Orice dincolo de asta (de corporaţie, de grup ş.a.) sunt doar variaţiuni sau mutanţi (nu într-un sens neapărat rău), trecându-se de la utilitatea directă a unui mod de comunicare dintre cineva care vrea sau de la care se doreşte a fi spus ceva… la o anume necesitate sau utilizare instrumentală pentru imagine, promovare şi alte strategii comunicaţionale avansate de tipul hop-şi-eu.

Dacă lui Năstase i-am făcut eu blogul, nu-nseamnă că şi l-a luat în scârbă. Credeţi că stă săracul constrâns, iaca să mai bag o vorbă, să nu mă fac de cacao? Sunt convins că va profita de el până pică jos şi bine face. Băsescu, la fel. Îl va lua, cu siguranţă, când îi convine lui şi nu nouă. Depinzând de ce consilieri are, îl poate lua mai târziu, codaş, când începe să iasă-n pierdere, ca Microsoftu’-n faţa lui Apple, sau acum, efervescent, şi se-mpacă înlăcrimat cu „puiuţul de comunist”, îşi arată fasolea la un bliţ, pupă un bebe în timp ce tastează parola şi, dup-aia, ce-l doare să scrie 2-3 paragrafe şi să izbuncnează lumea-n urale, respectiv înjurături? Nu se schimbă cu nimic situaţia. Ba mai mult – se extinde. Ceea ce nu poate decât să-i ajute. Şi, de acolo, are oameni plătiţi să se extindă bine. (Deşi poate-i plăteşte degeaba.)

Dacă aruncă un ochi pe blog la Năstase, vede acolo câta traficu’ (pentru un „Care era, băi, Năstase?”, după cum îl considera până acum) şi poate se mai gândeşte. În schimb, dacă ajunge Năstase să-l detroneze (putem şti?), indiferent din ce punct de vedere, degeaba vine peste-o lună, două, un an cu „hopa, că eram la piscină ş-aveam apă-n urechi, ce blog ziceţi voi acilea?”…

Mai clar, cum văd eu blogul, când blogul înseamnă ceva ce ţine de sine, prezentat liber? Când detaliile vieţiie mele, ce pot fi expuse pentru conştientizarea lor de către altcineva, care vrea să le afle, se găsesc în link-uri sau referinţe ce i le pot da. Astfel încât, dacă cineva pofteşte să mă-ntrebe orice, iar eu să nu pierd vremea reciproc, fiecare răspuns al meu poate să-nceapă cu www.

Într-o cugetare recentă, estimam că blogosfera se va mări. Dar am impresia (şi sper!, acum citând direct din mine) că exponenţial vor creşte mai mult ca număr cititorii, nu autorii. Şi fluxul ce va veni se va împărţi, răsfira. Blogării mai vechi, mai ex-controversaţi, tronează în mare parte din inerţie. Situaţia se va echilibra (nicidecum răsturna, deci care veniţi pentru culmi, o să ajungeţi la juma’, fără să mai fie coroane), iar succesul (al irelevantului trafic „de moment” şi fără exponenţi valabili sau pur şi simplu al mulţumirii personale) va consta în conţinut propriu. Ş-atunci, cititori noi, blogări noi. Iaca să se răsfire ei încoace, încolonaţi. De unde şi necesitatea de conţinut propriu, care să vibreze dincolo de „hai să ne linkuim între noi”. Eu am băftoc: mă seacă preluările. Ergo, produc (pe degeaba, dar după reţeta proprie) o prăjiturică virtuală bunicică, deci am expunere şi lumea vine cu sorcova. Implicaţiile şi presupunerile de la aici înspre încolo sunt absolut derizorii. Iaca, deci, mi-am zis şi eu trei paragrafe de păreri, că, dacă se adeveresc, mă citează Bobby la radio peste câţiva ani, iar, dacă nu, oricum nu mai ţine nimeni minte până atunci.

Apropo… nenea era Victor Kapra, iar tanti era soţia lui Ciutacu. Da, să ştiţi, suntem deja o familie, dormim îmbrăţişaţi în acelaşi pat şi folosim aceeaşi hârtie igienică. După dejunul cu rugăciune, mă duc să-i colind lui Năstase „Steaua sus răsare” şi să iau nuci în valută de la PSD. Încerc acum, pe la spate, să trag ceva şi de la Băsescu, să mă asigur. Săriţi.

***

Şi a zis Carcea: “Da’ Mirmen ce merit are să fie la echipă? Eu nu? Na, să-ţi dea ea bani de acum. Să vezi cum te falimentez.” Acesta este acelaşi Carcea, tatăl meu, care a insistat să-i fie făcut un tricou după cum urmează…

TatalPuiutuluiDeComunistDiacritice

***

Demonstraţia că orice poate fi cumpărat…

Cumpar

Cum? Păr. Cumpăr!


19 comentarii

zi si tu ceva
  1. Iunie 29, 2007 la 00:46
    link permanent
    Valeriu zice ca:

    Să zici că nu ţin la tine, că imediat mă plăteşti pentru corecturi. Nici cântece de sărbătoare nu ştii. Şi tre’ia să faci naibii diacritic modificarea cu tac-tu. Iar ‘or sări proştii că-ţi schimbi cercul de prieteni falşi.

  2. Iunie 29, 2007 la 00:54
    link permanent
    Darius Groza zice ca:

    Ce să fac diacritic, doamnă? (şi vezi că la corecturi eşti în hală cu încă câteva sclave neplătite… care se adună de vreo 10…)

  3. Iunie 29, 2007 la 01:08
    link permanent
    andreipalatkas zice ca:

    Scapari freudiene mai Dariuse,,,, data viitoare se ne anunti din timp cand ai ceva pe saracu-ti suflet de confesat ca sa nu ne speriem in halul acesta, dar ce Dumnezeu?

  4. Iunie 29, 2007 la 01:14
    link permanent
    Valeriu zice ca:

    Aşa, acum menţionează cum ai promis.

  5. Iunie 29, 2007 la 01:14
    link permanent
    Darius Groza zice ca:

    :) Desigur, dragă.

    Apropo, mulţămim (că ne obligă) Valeriului c-a făcut eforturi de Sisif să pună două diacritice pe poză.

  6. Iunie 29, 2007 la 01:18
    link permanent
    Valeriu zice ca:

    Mdea. Să zici că nu ţin la tin la integriatea ta de jurnalist şi mdea…la tine.

  7. Iunie 29, 2007 la 01:46
    link permanent
    WhiteWolf zice ca:

    Putin cam elitiste, putin (mai mult) la misteaux si putin joc de glezna practicat in asa fel incat sa nu se supere nimeni. Da’ poti zice ca e din cauza examenelor.
    Te-ai damblagit de la caldura sau nu mai vrei polemici pe anul in curs, cel putin, nu inainte de incheierea vacantei ?
    Zic si io… nu neaparat din spirit de Gica Contra da’ zic; cand ai emis parerile despre viitorul blogosferei ai luat in calcul si faptul e e posibil sa nu se stinga neamul celor cu imaginatie sau spirit de Che Guevarra la tine ? Asa, brusc si dintr-o data, imaginatia nativa a romanului se plafoneaza, nimic nou nu se mai produce sub soare si fiind din ce in ce mai mult content, raman ziaristii fara painica ca toti isi fac lectura de cafea (sau ceai) pe bloage?
    Prea sumbre previziuni ca sa pot accepta ca erai cine stie ce sharp la mintzuri atunci cand le-ai emis. Cu atat mai putin ca s-ar fi terminat coronitsele si ca mai sus de buricu’ broastei nu se va mai sumetzi nimeni. Mai ales in situatia in care cei …old, asa cum zici, deja sunt pe crestele inertiei.
    Da’ ma rog, poti incerca sa o tii pe a ta pana la adanci batraneti cit ca, numai de anul trecut si pana acum, s-a ridicat o intreaga generatie de new commers, nu putini cu idei , content si tehnica de a urca si fara link-uiri reciproce.
    Cu bune si rele, ramane de pareciat ca te-ai invrednicit sa le raspunzi, totusi, oamenilor.

  8. Iunie 29, 2007 la 02:22
    link permanent
    Darius Groza zice ca:

    Dacă te referi la faptul că zic şi de Nasty (uneori critică), să nu crezi că o zic pentru echilibru. Ce scriu pe Jeg încerc să fie din porniri ce le-aş avea indiferent de context. Am zis până acum de scriitură şi de cum îs conştient (şi el de asemenea) că blogul propus îl ajută, până acuma i-a adus un puseu de re-popularizare şi că, dacă-l ştie folosi, poate câştiga mult cu el. Ce dracu’, nici nu i-aş respecta inteligenţa, dacă n-ar fi aşa.

    Cât despre politică – am decis să mă las omul cel mai greu de convins. Alţii, în afară de el, inclusiv Băsescu, m-ar acapara mai uşor ca votant. Năstase, dacă vrea să-şi pună-n cap “fiecare vot contează”, apăi pe mine, dat fiind că-l ajut cu moderarea şi toate celălalte apropieri, va avea cel mai mult de muncit. Deoarece-mi impun să nu mă las influenţat prin a opune cât mai mult rezistenţă. :)

    Blogurile am spus că vor evolua prin blogări noi, dar cu un public crescând comparativ mult mai mult decât autorii. Ş-atunci nu zic că moare rasa mea, mor eventual eu, cei la fel. Vin alţii, cu idei de moment, care prind, care influenţează pe termen scurt sau lung, dar apoi alţii şi alţii şi alţii. Boom-uri, cum s-ar zice. Să-mi ajută jegvinitatea să le am şi eu continuu. Dar ziceam că SIGUR nu le vom avea toţi şi vor tot apărea din diferite şi multe-variate direcţii.

    Iar când am zis de “oldies”, mă includeam din politeţe, deşi sper să rup gura la nesfârşit la oricine, nou sau vechi. Că în general oldies nu-s ăia cu ideile. Îs ăia din inerţie, cu youtuburi, cu porn, cu “eu aşa zic, eu îs vechi, deci am dreptate”.

    Dar, rezumând conclusiv: să pută polemicile până la veci (dacă-s calitate), să vină newbies până nu mai apucăm să ne uităm în toate direcţiile de atâtea focuri de artificii deodată (dacă-s calitate) şi dacă articolele încep să devină serioase (da, mi-a mai zis in segment de public), atunci o să te tot alternez. Da’ unele idei le combin la nivel micro (într-un articol), altele macro (articolele-ntre ele).

    Cert e că mereu cei ce vor s-audă de ciorapii mei or să rămână tâmpiţi când văd socoteli ca mai sus… iar cei ce vin să soarbă din astea vor rămâne tâmpiţi să-mi citească toate inepţiile cu care v-am obişnuit.

    Da’ per ansamblu, o să-ncerc să fac Jeg. Nu să-l adaptez. :) Pur şi simplu, în jurul acestor subiecte mi se-nvârte în perioada asta existenţa şi tot timpul am scris despre acolo unde am ajuns. :)

    Şi ăsta a fost şi, cum vezi, un “prima-dată” (nu zic că şi ultima, chiar nu ştiu). N-am mai dat curs niciodată la un “scrie depre asta”, prin simplul fapt că nu erau interesante cele ridicate. Astea-au fost. Aici îs. Despre asta scriu. :)

    (m-am întins iară ca o balegă, realizez)

  9. Iunie 29, 2007 la 02:31
    link permanent
    WhiteWolf zice ca:

    Bune, edificatoare si multumitoare (nu doar pentru mine, sper) , edificatoare adaugiri.
    Pana faci Jeg ii tot la locul potrivit.

    p.s; pe partea de politic, cel putin pe mine, nu e nevoie sa (ma) convingi de nimic; stiu ce e de stiut si din punct de vedere personal, strict subiectiv, nu consider ca ai facut (faci) ceva “bad” cu Nastase .Cata vreme, pe vremea lui aveam politica externa si acum nu -furaciunile crescand exponential in ciuda promisiunilor portocalii, repetate, il prefer :P

  10. Iunie 29, 2007 la 08:07
    link permanent
    Geo Atreides zice ca:

    Blasfemie! Auzi la ei, sa foloseasca sfanta imagine a Tatucului pentru aste burgheze activitati!
    Sovietele nu sunt multumite. Deloc.
    Bun. Asta a fost mania proletara.
    Acum the spooky part:
    http://rapireadinserai.blogspot.com/2007/06/flnerie-82-un-arrire-got-de-coupe-gorge.html
    …poza e din Sibiu. E clar, e o intreaga retea.
    G.

  11. Iunie 29, 2007 la 09:03
    link permanent
    Crystiano zice ca:

    E bine că măcar ăia în afiş au scris cu diacritice :) şi nu au folosit nici SH, TZ , etc. :)

    E bună ideea şi cu blogul lui Băse, să nu te iei după ăştia. Mişto articolu de azi.

  12. Iunie 29, 2007 la 09:20
    link permanent
    Darius zice ca:

    Apreciem pozitiv aprecierile pozitive. :)

  13. Iunie 29, 2007 la 14:14
    link permanent
    Piticu21 zice ca:

    te-ai gandit sa maresti fontul sau sa mai dai o tenta de negru in text? laptopul meu chiar arde

  14. Iunie 29, 2007 la 14:16
    link permanent
    Darius Groza zice ca:

    Da, ambele au fost propuse în repetate rânduri şi m-am încăpăţânat, că nu-mi plăcea cum arată, da’ ok, se aprobă amândouă. Să vină doar Sorelul. Părerile tale decisive şi hotărâtoare. :) La Năstase, pretenţii, socoteli? :D

  15. Iunie 29, 2007 la 14:17
    link permanent
    Piticu21 zice ca:

    nu, Adrian e ok :) e foarte dragut, pretentii? Nu, daca vreau termopane mi le cumpar, insa trebuie sa gasesc pe cine sa mi le monteze

  16. Iunie 29, 2007 la 14:18
    link permanent
    Darius Groza zice ca:

    Băse-i de-al poporului. Dă-i un comment, ahahah. E genul care te ajută cu canapeaua, aşa susţine. :)

  17. Iunie 29, 2007 la 15:22
    link permanent
    Sobolan Mort zice ca:

    Incep sa cred in legatura aia telepatica dintre noi :D , ca si eu tot despre blogosfera, bloguri, blogat, s-altele vroiam sa scriu astazi.

    What am I thinking now ?

  18. Iunie 29, 2007 la 16:24
    link permanent
    Darius zice ca:

    You’re not.

  19. Iunie 29, 2007 la 17:46
    link permanent
    doco13 zice ca:

    Darius, nu o scapa le Nutzi! Baga-i un blog poate se apuca sa publice biletele scanate;)

un trackback

  1. de la Replicile saptamanii 7 at Jurnal de noapte pe Iulie 4, 2007 la 22:24

    [...] Sunt un anonimeni promitator. Poate, daca-mi dau mult silinta, ajung chiar un veritabil nimeni consacrat (Darius Groza) [...]

zi si tu ceva:

(musai)
(musai)